Signaalwoorden

Geplaatst op 15-01-2020

Signaalwoorden: méér dan een strategie!

In methodes voor begrijpend lezen wordt veel geoefend met afzonderlijke leesstrategieën. Dat dat niet erg effectief is, blijkt uit de dalende resultaten voor begrijpend lezen. Het feit dat begrijpend lezen het minst populaire vak is op de basisschool zal daar ook niet aan bijdragen.

Maar niets meer doen met leesstrategieën dan? Dat is ook geen oplossing. Voor veel kinderen zijn het wel eyeopeners die maken dat ze bewuster gaan lezen. Maar het moet niet bij losse leesstrategieën blijven. Je kunt de strategieën zien als vingeroefeningen, net als bij pianospelen: als dat goed wil doen, moet je ook toonladders en akkoorden oefenen. Maar als het daarbij blijft, ben je al snel klaar met pianolessen. Maar dat oefenen met akkoorden is de aanloop tot het spelen van een prachtig muziekstuk. 

Zo is het ook met de leesstrategieën: los oefenen is prima, maar leerlingen moeten zien dat het ergens toe leidt: dat ze daardoor moeilijke teksten beter kunnen begrijpen. En die teksten moeten dan ook wel waard zijn om er de moeite voor te doen. De teksten moeten aansluiten bij de interesses van kinderen, en daar iets aan toevoegen.

O.a. de tekst over Enzo Knol is populair. Dan zie je dat ook kinderen voor wie de tekst wat hooggegrepen is, er toch uitkomen. Ze zijn ineens gemotiveerd om een zin die ze niet begrijpen een paar keer over te lezen, en jawel….leesstrategieën toe te passen!

Mirjam Schumacher
Remedial Teacher

 

Deel dit bericht:

Wat mensen zeggen over LeesMees

14 dagen onbeperkt oefenen?