Geplaatst op 01-09-2017
Er is geen reden tot paniek, wel is het fijn om erachter te komen wat er mis is gegaan. Focus u in eerste instantie op uw kind, praat met uw kind over zijn of haar teleurstelling. Stel uw kind op z’n gemak, relativeer het tegenvallende resultaat en stel het welbevinden van uw kind voorop. Spreek niet over uw verwachtingen of het belang van de toets, maar geef uw kind vertrouwen en maak eventueel samen een plannetje om de volgende keer beter voorbereid te zijn.
Op school is het vaak mogelijk de Cito-toets met de leerkracht te bespreken. Een kritische blik op de antwoorden en een foutenanalyse zorgen voor inzicht in het resultaat. Ook loont het na te gaan of er op de toetsdag(en) iets bijzonders aan de hand was. Was uw kind fit? Kon uw kind zich goed concentreren? Speelden er zaken die voor afleiding zorgden? Had uw kind voldoende gegeten en gedronken? Ook is het mogelijk dat er niets aan de hand was, maar dat uw kind gewoonweg een tegenvallende prestatie heeft geleverd. Dat overkomt iedereen wel eens. Wel kunt u proberen herhaling te voorkomen, zonder de noodklok meteen te luiden.
De toets analyseren
Een Cito-toets begrijpend lezen bestaat uit twee delen. De gehele klas maakt de startopgaven en op basis van het aantal goede antwoorden krijg ieder kind vervolg 1 of vervolg 2. Beide onderdelen worden op afzonderlijke dagen ingepland binnen de weken waarin deze toetsen moeten worden afgenomen. Een Cito-toets begrijpend lezen is opgedeeld in enkele teksten, variërend van een korte tekst tot (stukken uit) verhalen van enkele honderden woorden. De ene tekst kan het kind beter liggen dan de andere, de interesses van het kind spelen hier een grote rol in.
Cito biedt verschillende mogelijkheden als het gaat om leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Denkt u dat uw kind gebaat is bij een speciale versie? Bespreek dit met de leerkracht en/of de IB’er op school. In samenspraak kan er besloten worden om de toetstijd te verlengen of een digitale toetsversie aan te bieden.
Maakt u kind veel fouten aan het einde van een toetsmoment? Wellicht is het concentratievermogen van uw kind nog niet optimaal ontwikkeld. Een toets begrijpend lezen kan een behoorlijke investering vragen op dit gebied.
Maakt uw kind veel slordigheidsfouten? Dan is het aan te raden uw kind aan te leren zijn of haar antwoorden beter na te kijken voor de toets wordt ingeleverd, als hier nog tijd voor is. Dit vraagt om een extra inzet, maar deze controle kan erg nuttig zijn.
Woordenschat
Wordt de tekst niet volledig begrepen? Dan is het goed mogelijk dat er op het gebied van woordenschat een achterstand is ontstaan. Hoe ouder uw kind wordt, des te belangrijker de woordenschat wordt. Een geringe woordenschat leidt tot vermijdingsgedrag bij lezen! Een matige woordenschat zorgt vaak voor een gebrek aan begrip bij belangrijke stukken van de tekst. Hieronder kunt u dat zelf ervaren.
De ******* bestrafte de overtreding met een ******* .
____________________________________________________
De arbiter bestrafte de overtreding met een penalty.
Een Nederlandstalig kind beschikt op vierjarige leeftijd receptief over ongeveer 3200 woorden. Tot en met het achtste jaar neemt de woordenschat met ongeveer 600 woorden per jaar toe. Vanaf het 9e tot 12e jaar komen daar tussen de 1700 en 3000 woorden per jaar bij, zodat een kind op 12 jarige leeftijd beschikt over 17000 woorden. Turkse en Marokkaanse kinderen komen vaak met een geringere woordenschat de basisschool binnen en beschikken op 12 jarige leeftijd gemiddeld over 10000 woorden.
(Bron: de taalsite van de SLO, zie: http://taalsite.slo.nl/lexicon/Woordenschat/).
En nu?
Er zijn dus meerdere verklaringen mogelijk voor een tegenvallend Cito-resultaat. Eén uitglijder kan voorkomen en is geen reden tot paniek. Scoort het kind ook onvoldoende op de methodegebonden toetsen, dan is het zaak om op zoek te gaan naar extra ondersteuning op dit gebied. Met een brede aanpak wordt de achterstand het snelst ingelopen. Bijles kunt u wellicht in eerste instantie zelf het best geven, of een bekende van u. Op school kunt u aan de leerkracht vragen of uw kind in het groepje met verlengde instructie geplaatst is. Een andere optie is particuliere RT, hier hangt echter wel een prijskaartje aan vast. Andere tips voor betere resultaten vindt u onder ‘De 10 gouden Cito-tips’.